جراحی هموروئید | بررسی روش‌ها و مراقبت‌های لازم

جراحی هموروئید

بواسیر یا همان هموروئید، وریدهای متورم شده ای هستند که می توانند داخلی باشند، به این معنی که در داخل راست روده قرار دارند، و یا خارجی باشند، به این معنی که خارج از راست روده هستند. . غالبا بروز ناگهانی هموروئید، بدون اقدام به درمان در عرض 2 هفته بهبود می یابد. طبق گفته انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا (ASCRS) خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا و نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز معمولاً می‌تواند به شما در کنترل و بهبود علائم به دلیل حرکات نرم‌تر و منظم‌تر روده کمک کند.
در برخی موارد، ممکن است نیاز به استفاده از ملین های دفع مدفوع برای کاهش فشار در حین حرکات روده داشته باشید، زیرا زور زدن بیش از حد می تواند علائم هموروئید شما را تشدید کند. تخمین زده می شود که کمتر از 10 درصد از موارد هموروئید نیاز به جراحی دارند.
انواع جراحی هموروئید را می ‌توان به روش ‌های ساده‌تر، سرپایی و کم‌ تهاجمی ‌تر که می ‌توانید بدون بیهوشی انجام دهید و جراحی‌ های پیچیده ‌تر که نیازمند بستری شدن هستند، تقسیم کرد.

عوامل تشدید کننده هموروئید

چه زمانی به جراحی هموروئید نیاز خواهید داشت؟

• یبوست: یبوست می تواند باعث تشدید هموروئید گردد.
  • بارداری: با توجه به فشاری که توسط جنین به وریدهای لگن می آید، رگ های مقعدی مادر، پراکنده شده و وی را مستعد این بیماری می کند.
  • افزایش سن: با افزایش سن، رباط ها و همچنین بافت های لایه ی مقعدی بیمار شل شده و هموروئید بروز کرده و این عارضه به تدریج به پرولاپس تبدیل شده و به قسمت پایین کانال مقعد کشیده می شود.
  • داشتن رابطه جنسی از طریق مقعد
  • بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین
  • نشستن طولانی مدت

آمادگی‌های لازم پیش از جراحی هموروئید

قبل از جراحی، شما باید با یک جراح کولورکتال مشورت کنید؛ زیرا روش‌های مختلفی در جراحی هموروئید (هموروئیدکتومی) وجود دارند. قبل از عمل، یک آزمایش خون و عکسبرداری اشعه ایکس، بر اساس سن و سلامتی بیمار، انجام می‌شود.

شما باید قبل از جراحی، مصرف داروهای رقیق کننده خون و آسپرین را قطع کنید. حتما به جراح خود، درباره تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه و همچنین مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید.

از ۶ تا ۱۲ ساعت قبل از جراحی نباید چیزی بخورید و یا بنوشید؛ اگر لازم باشد که قبل از عمل مایعات بنوشید و یا غذاهای حاوی فیبر بالا بخورید، دستورالعمل آن به شما داده خواهد شد.

انواع جراحی هموروئید

جراحی‌های هموروئید را می‌توان به روش‌های ساده‌تر، سرپایی و کم‌تهاجمی‌تر تقسیم کرد که می‌توانید بدون بیهوشی انجام دهید و همچنین برخی جراحی‌های هموروئید پیچیده‌تر بوده و نیاز به بستری بیمار دارند. بسته به شدت علائم و عوارض آزار دهنده بیماری، پزشک تعیین می کند که آیا شما به جراحی نیاز دارید یا خیر

درجات مختلف هموروئید داخلی

درجه 1: بدون افتادگی یعنی در این نوع هموروئید رگ های داخل مقعد متورم شده، اما از مقعد خروج نمی یابند.

درجه 2: پرولاپسی که خود به خود از بین می رود یعنی هنگام دفع مدفوع از مقعد خارج می شود، اما خود به خود به داخل مقعد برمی گردد.

درجه 3: عروقی که هنگام دفع از مقعد خارج می شوند و برای بازگرداندن آنها نیاز به استفاده از نیروی انگشت است.

درجه 4: در این حالت رگ های وریدی بطور کامل پرولاپس شده و از مقعد بیرون می زنند و بدلیل ایجاد درد و ناراحتی، تنها راه درمان این بیرون زدگی جراحی و لیزر است.

انواع جراحی های بواسیر یا هموروئید

جراحی های بواسیر به دو نوع بدون بی هوشی و با بیهوشی تقسیم می شوندپ

جراحی های بدون بیهوشی

این نوع جراحی بواسیر را می توان بدون بیهوشی در مطب پزشک انجام داد.

درمان بواسیر (هموروئید) با بستن کش یا حلقه

باندینگ روشی است، که برای درمان هموروئید داخلی درجه 3 استفاده می شود. این روش عبارتست از استفاده از یک کش یا حلقه در اطراف هموروئید برای قطع جریان خون. زمان بهبودی آن بسیار سریع است. به ندرت، ممکن است عوارضی مانند درد و عفونت رخ دهد.

اسکلروتراپی

این روش برای درمان هموروئید داخلی درجه 2 در نظر گرفته شده است. اسکلروتراپی شامل تزریق یک ماده شیمیایی به بواسیر است. این ماده شیمیایی باعث کوچک شدن هموروئید و جلوگیری از خونریزی آن می شود.

درمان های جراحی با بیهوشی

هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی برای هموروئیدهای درجه 3-4، هموروئیدهای داخلی که پرولاپس شده اند یا مواردی که به درمان غیرجراحی پاسخ نمی دهند استفاده می شود. این روش ممکن است با بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی انجام شود، که شبیه تزریق اپیدورال در حین زایمان است و به شما اجازه می دهد هوشیار بمانید. پس از اتمام جراحی، برای مدت کوتاهی به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. هنگامی که تیم پزشکی مطمئن شد که علائم حیاتی شما ثابت است، ترخیص خواهید شد. درد و عفونت شایع ترین خطرات مرتبط با این نوع جراحی هستند. به طور کلی، درد حدود 1 هفته پس از جراحی ادامه دارد.

درمان بواسیر با استاپلر یا هموروئیدوپکسی

معمولاً به عنوان یک جراحی یک روزه در بیمارستان انجام می شود و به آن جراحی منگنه نیز گفته می شو و به بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی نیاز دارد. این روش برای هموروئید های درجه 3 و 4 بیشتر از سایر درجات بواسیر اثربخش است. جراحی با استاپلر برای هموروئید های بیرون زده (پرولاپس) که با فشار انگشت به حالت طبیعی خود برمی گردند (درجه 3) و هموروئید هایی که حتی با فشار دست نیز به داخل بر نمی گردند (درجه 4) موثرتر خواهد بود.

سؤالات متداول

آیا جراحی اسفنکتروتومی، هموروئید را درمان می‌کند؟

اتساع مجرای مقعد و اسفنکتروتومی، علاوه بر هموروئیدکتومی، برای رفع فشارهای داخل مقعدی ناشی از هموروئید نیز توصیه می‌شود.

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی بواسیر چقدر است؟

بهبود یافتن بعد از این جراحی، یک تا ۳ هفته طول می‌کشد. اکثر بیماران، بعد از یک هفته، در صورتی که یبوست نداشته باشند، احساس خوبی خواهند داشت.

آیا جراحی بواسیر دردناک است؟

بله، جراحی هموروئیدکتومی کمی دردناک است. اما دردی احساس نمی‌کنید، زیرا تحت بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی نخاعی قرار می‌گیرید.

آیا جراحی هموروئید بی‌خطر است؟

در بیشتر موارد، جراحی هموروئید بی‌خطر و موفقیت‌آمیز است. معمولا بعد از جراحی بواسیر، بافت‌های اطراف مقعد متورم شده و در هنگام مدفوع کردن خونریزی می‌کنند؛ اما این مشکل با گذشت زمان برطرف می‌شود.

چه زمانی باید بواسیر را جراحی کرد؟

بواسیر، معمولا مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند؛ اما در صورتی که بواسیر، درد، تورم، سفتی و خونریزی زیادی داشته باشد، می‌توان آن را با جراحی درمان کرد.

آیا جراحی بواسیر واقعا مفید است؟

این جراحی معمولاً هموروئید را درمان می‌کند. اما درمان کامل بعد از این جراحی بستگی به این دارد که تا چه حد بتوانید عادات غذایی خود را تغییر دهید و از یبوست جلوگیری کنید. در مقایسه با درمان‌های غیر جراحی، جراحی بواسیر خطر بیشتر و دوره نقاهت طولانی‌تری دارد.

بعد از جراحی هموروئید چه فعالیت‌هایی را می‌توانم انجام دهم؟

شما قادر هستید که فعالیت‌های روزمره سبک را انجام دهید اما باید از انجام فعالیت‌های سنگین و یا تمرینات ورزشی شدید خودداری کنید؛ البته پیاده‌روی و بالا رفتن از پله‌ها، بلامانع است. زمانی که کاملا احساس بهبودی کردید، رانندگی کنید.

اگر هموروئید را درمان نکنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

با اینکه بواسیر بیرون زده، خود به خود و یا به کمک شما به داخل برمی‌گردد، اما توده‌های بواسیری که از مقعد بیرون می‌زنند، به تدریج شدید‌تر می‌شوند. اگر این نوع بواسیر را درمان نکنید، هموروئید‌های داخلی به خارج از مقعد آمده و گیر می‌کنند و باعث درد، خارش، خونریزی و تحریک ناراحت کننده‌ای می‌شوند.

چگونه بعد از جراحی هموروئید ادرار کنم؟

یک کاتتر برای تخلیه در مثانه شما قرار داده می‌شود و بعد از ۲ روز برای برداشتن آن، باید به مطب مراجعه کنید. بعد از برداشتن کاتتر، ، مقدار زیادی آب و آبمیوه (مانند آب آلو) بنوشید. برای شما داروی مسکن تجویز می‌شود.

بعد از جراحی هموروئید چگونه باید بخوابیم؟

برای کاهش درد مقعد، روی شکم بخوابید و یک بالش را زیر باسن خود قرار دهید تا به پشت نغلتید؛ همچنین لباس زیر نخی و پیژامه گشاد بپوشید.

آیا می‌توانم روز بعد از جراحی بواسیر مدفوع کنم؟

اگر مدفوع داشتید، جلوی آن را نگیرید. مدفوع کردن به آرامی، آسیبی به بخیه‌ها نمی‌زند. در روز، مقدار زیادی آب بنوشید (۸ لیوان) و غذاهای پر فیبر مانند سبزیجات تازه،میوه،غلات و جو بخورید. طبق دستور پزشک می‌توانید داروهای ملین مصرف کنید.